Fellesbilde av ansatte

Et reisebrev

Digital strategi i skyrike Lofoten

Hvert år stemmer ansatte i PROMIS, og søsterselskapet Promis Qualify, frem et reisemål i inn- eller utland. I år falt valget på Lofoten, med base i vakre Svolvær. Torsdag ettermiddag møttes vi på Gardermoen, hvor flyturen gikk til Evenes. Vel fremme, ble vi tatt godt imot av bussjåfør Torbjørn og etter et par timer ankom vi Svolvær. Her sjekket vi inn på rorbuene på Anker Brygge, klare for en langhelg med faglig påfyll og sosialt samvær.

Etter en god frokost fredag morgen, gikk vi over til møtelokalene i Svolvær sentrum der vi skulle avholde fagdagen. De fleste hos oss i PROMIS arbeider i digitaliseringsprosjekter i offentlig sektor, og disse prosjektene medfører endringer for innbyggere, offentlige aktører og andre aktører. Dermed er det naturlig å sette søkelys på digitaliseringsstrategien som regjeringen lanserte i sommer. Digitaliseringen medfører ofte store endringer, vi viet derfor resten av fagdagen til å snakke om endringer og endringsledelse. Fagdagen ble avsluttet med en festmiddag, deilig sjømat og litt godt i glasset.

Lørdagen våknet vi opp til nordnorsk ruskevær. En stor gjeng hadde satt av formiddagen til en tur med rib og havørnsafari. Etter frokost satte vi kursen til brygga. Her fikk vi på oss gode varme dresser, gummivotter, lue, slalåmbriller og redningsvest. Vi fordelte oss over tre båter, og satte først kursen mot Trollfjorden. På veien utover stoppet vi for å se på havørn, og her fikk vi valuta for pengene med en gang. Havørnparet lot seg friste av fisken vi kastet utpå, og her var det mulighet til å se dem på nært hold.

lofoten rib tur

På veien videre inn mot Trollfjorden hadde vi regn, og på fjellene låg det lett melisdryss med snø. I det vi svingte inn i Trollfjorden, skinte sola og sjøen var speilblank. Vi fikk høre historier om eventyrlig skreifiske, men også om konflikter som dannet grunnlaget for regulering av fisket. Etter å ha sikret oss noen veldig flotte bilder fra Trollfjorden, satte vi fart ut mot Skrova. Det var godt å komme inn i varmen, nyte en bedre lunsj med tradisjonsrik kost i sammen med være hyggelige kollegaer. Vi hadde en herlig dag på sjøen, og det var en fornøyd gjeng som kom i land i Svolvær tidlig på ettermiddagen.

En annen gjeng satte kurset mot Svolværgeita, den karakteristiske klippen midt fjellsiden over Svolvær sentrum. Dette er ikke en tur for de med høydeskrekk, og her må man ha med guide da det siste stykket byr på en klatreopplevelse som gir sug i magen. En av de få som våget seg opp hadde ved påmelding ikke fått med seg at turen var såpass strabasiøs. Under middagen fikk vi referat fra turen, han overvant frykten og kom seg til toppen! I løpet av helgen var det flere som våget seg opp på geita, og mindre grupper besøkte ulike turmål i Svolvær og omegn.

Søndagen bød på atter en flott høstdag og en stor gruppe tok buss fiskeværet Henningsvær, en halvtimes kjøretur fra Svolvær. Henningsvær er et yndet reisemål for friluftsinteresserte, men også for oss som ønsket oss en tur langs brygger og på forblåste svaberg, med mulighet for besøk på kafe, galleri og i små butikker. Vi delte oss i små grupper og vandret rundt et par timer, og dette var et veldig hyggelig sted å tilbringe vår siste formiddag i Lofoten.

Etter en deilig lunsj i Svolvær, var tiden kommet for hjemreise. På turen tilbake til flyplassen på Evenes var guiding fra bussjåfør Torbjørn prikken over i’en. Det var en storfornøyd gjeng som satte seg på flyet hjem. For de av oss som er nye i PROMIS, var dette en fantastisk måte å bli kjent med kollegaer. Tusen takk til arrangementskomiteen for en flott tur, til fagansvarlige for et bra opplegg under fagdagen og til kollegaer for samværet. Dette var en fantastisk helg, i vakre Lofoten!